Marknadsföraren, Intro, KAP1

Första inlägget innehåller en kort introduktion om marknadsföring, vidare med exempel på ett företag med en affärsidé och sist avslutningsord.

Intro
Marknadsföringen börjar långt innan en produktidé har skapats. Vad många behöver förstå är att man inte börjar med en produkt och sedan letar rätt på sina kunder. Tvärtom. Vad behöver kunden? Vad vill kunden ha? Utifrån det kan du som företagare dra en slutsats och därefter bilda en produkt efter både dina och kundens önskemål. Steg 2 är att du måste ta hänsyn till Marknadsföringsmixens 4p, Produkt, Pris, Plats och Promotion(finns fler P'n, men vi håller oss till 4). Din uppgift är att sälja rätt produkt till rätt pris på rätt plats och med rätt promotion riktat mot din kundgrupp.

Word of Mouth: Rykten som sprids om företaget, kunder emellan
Segmentering: Kundgrupper
Promotion: Verktyg för att skapa medvetenhet om företag/produkt hos kunden. t.ex. reklam


Affärsidé

Låt oss säga att du ska starta eget och din situation ser ut på följande vis.
"Jag vill starta en klädaffär riktat mot tonåringar. Jag vill göra det här i min stad(Borås) och i framtiden drömmer jag om att mitt företag etablerar sig även i andra städer."

Ok, först analyserar vi din situation. Din produkt riktar sig till tonåringar(segmenteringsgrupp), du bor i en stad med relativt många invånare. Du tänker långsiktigt genom att sikta på etablering även i andra städer.

1. PLATS
Eftersom din segmenteringsgrupp är tonåringar så är det bra om du väljer din butik på en plats där många ungdomar går förbi. Det kan vara t.ex. Centralt, i ett köpcentrum eller till och med nära en skola. Men eftersom du bor i en relativt stor stad så kan det vara bra om butiken ligger i mitten för alla. Det vill säga centralt.

2. NAMN
Ditt företagsnamn är mycket viktigt. Eftersom du riktar dig mot ungdomar bör du välja ett coolt, modernt och originellt namn. Anledningen är bland annat till för att påverka "Word of Mouth" effekten och positioneringen. Tänk dig själv. Vilket låter bäst? "Jag köpte en grym tröja från Stures" eller "Jag köpte en grym tshirt från DeLaRule". Det låter som om dem säljer gubbkläder på Stures. Eftersom ditt företagsnamn kommer att användas i framtiden så är det en bra idé att ta hänsyn till det här. Du vill ju trots allt positionera dig som ett coolt, kaxigt och modernt företag.

3. MEDVETENHET
Det är viktigt att dina kunder vet om att du finns. Promotion är verktyget du ska använda dig av. Eftersom du riktar dig mot tonåringar och bor i en relativt stor stad kan det vara värt att trycka affischer som du sedan sätter upp på skolorna.

4. SPONSOR
Är det någon tävling på gång? Disco? Erbjud dem som annordnar t.ex. ett högstadie disco att du betalar festen om dem bär en T-shirt med din logga på. Du kan dessutom t.ex. slänga ut gratis tshirts till gästerna och be arrangörerna berätta att det är ditt företag som har sponsrat festen. Om det är en tävling mellan olika skolor kan du t.ex. erbjuda vinnaren av tävlingen ett presentkort på din affär. Effekten här blir att kunderna blir medvetna och intresserade av vad du har att erbjuda.

5. MEDIA
Gör ett avtal med en form av media som når ut till många studenter. Det kan t.ex. vara lokaltidningen, lokalradion, etc. I utbyte får dem som jobbar rabbat på dina produkter.

6. BONUS
Ge bonus till dem som köper för mer än en viss summa. 100kr rabbat, gratis strumpor, biljett till festen du sponsrar etc. Det här påverkar givetvis "Word of Mouth" effekten positivt mot dina kunder.

7. REA
Många älskar REA. Genom att ha REA vid olika tillfällen så lockar man fler kunder. En REA för dem olika årstiderna är vanligt. Detta leder till en oehörd konkurrens företagen emellan. Därför är det bra om man sticker ut! Håll t.ex. en REA i slutet av varje månad eller dylikt.

8. PROMOTION
Förutom reklam, sponsring och lokalradion så finns även en metod som inte behöver kosta pengar. Bygg en egen hemsida! Du riktar dig mot tonåringar och tonåringar sitter mycket ute på nätet. Lägg ut bilder på dina bästa produkter. Har du inte tid med en egen hemsida så kan du alltid skapa en egen blogg. Berätta om vilken produkt som säljs bäst varje månad och vad kunderna har att vänta inför kommande säsong, osv.

Avslutningsord
I nästa inlägg ska jag gå in lite djupare inom samma område. Vi har bara börjat skrapa på ytan för tillfället, men lämna gärna feedback på det här inlägget!

~Marknadsföraren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0